Ilman suomen kielen taitoa ei pärjää

TUVA-koulutus ja suomen kielen opinnot auttavat rakentamaan uutta elämää

suomen kielen kurssit

Olena Onoshko (vas.), Sofia Korneliuk ja Halyna Kostevych opiskelevat aikuislukiossa suomea.

Suomen kielen luokassa käy iloinen puheensorina, kun aikuislukion kurssille saapuneet opiskelijat kertovat toisilleen pienryhmissä omia elämäntarinoitaan. Välillä suomi vaihtuu huomaamatta omaksi äidinkieleksi, mutta päivän kielioppiasia eli suomen monikkomuodot sujuvat jo hyvin suomeksikin.

Piispanmäellä sijaitseva Savonlinnan aikuislukio on tuttu paikka monille Savonlinnassa asuville maahanmuuttajille, sillä aikuislukiossa on järjestetty jo useita vuosia eritasoisia suomen kielen kursseja. Kursseja on tarjolla niin vasta-alkajille kuin suomea jo pitempään opiskelleille.

Parin viime vuoden aikana Savonlinnan aikuislukiossa on järjestetty myös TUVA-koulutusta eli tutkintoon valmentavaa koulutusta. TUVA-koulutus on tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla on tavoitteena lukio-opinnot. Savonlinnan aikuislukion apulaisrehtori Jani Repo kertoo, että tutkintoon valmentavassa koulutuksessa opiskelijoista enemmistö on jotakin muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään puhuvia.

– Heidän kohdallaan siis korostuu suomen kielen opiskelu, Repo sanoo ja painottaa, että sujuva suomen kieli on edellytys lukio-opinnoille.

Samaa mieltä on suomen ja venäjän opettaja Suvi Salmenkivi, joka toteaa, että tärkein oppi Tuvan opiskelijoille tämän kuluneen lukuvuoden aikana on ollut se, että suomen kieltä on opiskeltava, jotta lukiossa ja ylipäätään Savonlinnassa pärjäisi itsenäisesti.

– Monelle ukrainalaisen ja venäläisen kanssa tekemisissä olleelle savonlinnalaiselle on tullut yllätyksenä, että englannin kieli ei olekaan se yhteinen kieli. Ilman suomen kielen taitoa opiskelija ei siis pärjää, Salmenkivi sanoo.

Nuorille Tuva-opiskelijoille suomen kielen opetusta on tarjolla päiväsaikaan, mutta monet maahanmuuttajanuoret käyvät lisäksi aikuislukion iltapäivä- ja iltakursseilla petraamassa kielitaitoaan yhdessä aikuisopiskelijoiden kanssa. Aikuislukion suomen kurssit ovatkin värikäs sekoitus eri kansallisuuksia ja eri-ikäisiä opiskelijoita, joita kaikkia yhdistää halu oppia puhumaan sujuvammin suomea.

Yksi aikuislukion suomen kielen opiskelijoista on 17-vuotias Sofia Korneliuk, joka aloitti Tuva-opinnot reilut puolitoista vuotta sitten muutettuaan Pietarista Savonlinnaan. Tällä hetkellä Sofia opiskelee päivälukiossa, mutta käy iltaisin aikuislukiossa suomen kielen peruskursseilla ja espanjan kursseilla. Hän on oppinut suomea jo hyvin, vaikka sanookin, että puhuminen tuottaa vielä hankaluuksia.

Sofialle Suomi oli tuttu entuudestaan, sillä hän oli käynyt täällä usein lapsena, mutta monet nuoret suomen opiskelijat ovat myöntäneet, että uuteen kulttuuriin tottuminen on ollut vaikeaa ja täysin uuden elämän aloittaminen on ollut myös stressaavaa. Silti kaikki sanovat viihtyvänsä kauniissa ja rauhallisessa Savonlinnassa.

Korneliuksen tavoin myös ukrainalainen aikuisopiskelija Olena Onoshko tuli Suomeen 1,5 vuotta sitten. Hän opiskelee päivisin Samiedussa hoiva-avustajaksi ja käy iltaisin aikuislukion suomen kursseilla. Myös Onoshko on oppinut puolessatoista vuodessa jo paljon suomea, mutta toteaa haastavaksi sen, että suomalaiset puhuvat niin nopeasti ja käyttävät puhekieltä.

Kun kysyn, onko Olena viihtynyt Suomessa, hän toteaa, että Suomi on hyvä maa ja Savonlinna on pieni ja viihtyisä kaupunki.

– Suomessa asuu ystävällisiä ja iloisia ihmisiä, jotka ovat auttaneet ja tukeneet meitä ukrainalaisia, sanoo Onoshko hymyillen.

Savonlinnan aikuislukion toinen suomen opettaja Heidi Lehtosaari iloitsee siitä, miten antoisaa maahanmuuttajaopiskelijoiden kanssa työskentely on, sillä opiskelijat ovat  hyvin motivoituneita ja innokkaita.

– Olenkin tyytyväinen, että ensi lukuvuonna saadaan aikuislukioon uusia suomen jatkokursseja. Niille näyttäisi nyt olevan kysyntää. Myös tämän kevään kursseille ehtii vielä hyvin mukaan, Lehtosaari lopuksi huikkaa.

Juttu on julkaistu alun perin Savonmaassa 27.3.2024