Kuukauden opiskelija: Anna-Kristiina Mikkonen

Hei! Olen Anna-Kristiina Mikkonen. Olen aina pitänyt kielten opiskelusta ja olen mielestäni siinä ihan lahjakas. Ensimmäisenä vieraana kielenä olen opiskellut ranskaa  ala-asteen kolmannesta luokasta asti. Viidennellä luokalla aloitin enkun, seiskalta ruotsin. Kirjoitin aikanaan ylioppilastutkinnossani pitkän oppimäärän englannin, ranskan sekä ruotsin. Vapaaehtoisia kieliopintoja jatkoin yliopistossa asti (ranska).

Venäjän opiskelua olin pitkään pohtinut, koska halusin oppia kyrilliset aakkoset. Opin opettaja Suvin johdolla kyrilliset aakkoset jo ensimmäisellä viikolla ja kielen monipuolisuuteen tykästyneenä jatkoin opintoja. Meillä on aikuislukiossa hyvä ryhmä, joka yhdessä tekee ja tahkoaa opintoja kannustaen toisiaan. Moni meistä aikookin kirjoittaa venäjän ylioppilaskirjoituksissa kaikki kurssit suoritettuaan.

Opiskelen venäjää, koska pidän venäjän osaamista tärkeänä ylipäätään ja Itä-Suomessa etenkin. Kyrillisten aakkosten osaaminen helpottaa asiointia Venäjällä ja keskustelun kohteliaisuudet palvelunsaantia. Monipuolinen kielitaito on kannattavaa osaamista, joka voi mahdollistaa meille hienoja tilaisuuksia.