Kuukauden opiskelija: Pertti Immonen

Olen Pertti Immonen, 59-vuotias AMK-Insinööri. Ammatiltani olen ostaja. Olen opiskellut elämäni aikana keskikoulussa, ammattikoulussa, teknillisessä opistossa koneteknikoksi ja vuonna 2002 valmistuin AMK-insinööriksi. Työhistoriani on laaja-alainen: olen toiminut myynnissä, työnjohtajana, tuotepäällikkönä ja nykyisin ostajana jo 20 vuoden ajan. Savonlinna on kotikuntani, mutta aina ei ole täältä töitä saanut, joten olen töiden vuoksi asunut Sipoossa, Espoossa, Sotkamossa, Nastolassa, ja nyt koronan takia teen etätöitä kotoa käsin Savonlinnassa.

Aikuislukioon halusin tulla lähinnä parantamaan kielitaitoani suomen ja englannin osalta. Haluan kehittää sekä suullista että kirjallista kielitaitoani. Venäjän kielen opiskelun aloitin ylimääräisenä, ja siitä haluaisin oppia yleiset tervehdykset ja kirjaimet, että voisi hieman ymmärtää venäjän kielistä kirjoitusta. Työpaikallani Rautella on  venäjän kielisiä työntekijöitä, ja Raute on tehnyt paljon kauppaa Venäjälle, joten muutama tervehdys omalla kielellä piristäisi työilmapiiriä. Tähtäimessäni on valkolakki. Kun opiskelussa on maali, jota kohti tähdätään, se antaa itselle tunteen, että on johonkin pystynyt opiskelussa. Suomalaista valkolakkia myös arvostetaan työmarkkinoilla.

Olen aikaisemmin opiskelut kursseilla, työnantajan järjestämillä koulutuksilla ja iltaopistoissa. Nyt koen aikuislukion antavan minulle opetuksen, joka on tämän päivän ajan tasalla ja koen kehittyväni itse siinä eniten. Aikaisemmin lukio-opintojen suorittaminen ei ole ollut oikein mahdollista pitkien työmatkojen vuoksi.

Kuulun suureen ikäluokkaan, jolloin keskikoulussakin oli luokallamme 42 oppilasta, joten opiskelu oli aika vaikeaa kovan hälinän vuoksi. Aikuislukiossa opiskelu on helppoa ja mielenkiintoista, ja jos jotain ei ymmärrä, asia käydään läpi hyvin ja asia tulee selväksi.

Itsensä kehittäminen kannatta aina. Nykyisin opiskelu on monimuotoista ja mielenkiintoista. Välttämättä ei tarvitse opiskella valkolakkia varten vaan voi keskittyä kehittämään sitä osa-aluetta, jonka itse kokee elämässään jatkossa kaikkein hyödyllisimmäksi. Oli se sitten kemiaa, matikkaa, fysiikkaa, kieliä tai vaikka  biologiaa –  mahdollisuuksia on paljon ja uuden oppiminen on varmasti antoisaa.

Pertti Immonen