Kuukauden opiskelija: Eila Hirvonen

Vanha koira ei ehkä opi uusia temppuja, mutta keski-ikäinen nainen oppii hitaasti, mutta varmasti.

Olen Eila Hirvonen 48-vuotias ja työskentelen myyjänä. Kävin peruskoulun jälkeen yhden vuoden lukiota vaan huomatakseni, ettei se tuntunut omalta paikaltani, joten siirryin opiskelemaan kauppakouluun ja valmistuin toimistotekniikan merkantiksi.

Lama-ajan pyörteiden osuessa Suomeen juuri valmistumisen kohdalle ja kun vakituista työtä ei tuntunut löytyvän, tein päätöksen lähteä opiskelemaan uudelleen. Opiskelin uudelleen kauppakoulussa ja valmistuin markkinointimerkonomiksi. Tuolloin  lukion edustajia kävi koululla markkinoimassa mahdollisuutta kirjoittaa ylioppilaaksi ammatillisen koulutuksen pohjalta.

Työ- ja perhe-elämä vei kuitenkin mennessään ja opiskelut jäivät taka-alalle, lukuun ottamatta työnantajan järjestämiä koulutuksia ja kursseja. Tyttären peruskoulun lopulla ilmoittama halu opiskella kaksoistutkinto sai itsellänikin ajatuksen kytemään, että jospa kumminkin kävisin kesken jääneen lukion loppuun tai ainakin yrittäisin selviytyä kirjoituksista.

Sain rohkeutta lähteä opiskelemaan, kun hyvä ystäväni Ulla lupautui tsemppaamaan. Valitsin aikuislukion opiskelupaikaksi, koska opiskelu tapahtuisi työn ohessa. Aikuislukion verkkokurssit antoivat oivan mahdollisuuden opiskella minulle sopivana ajankohtana eli lähinnä viikonloppuisin. Muutamalla lähiopetustunnilla pyrin olemaan mukana ja valitsin kursseista niitä aineita, joita mahdollisesti kirjoittaisin. Mieluisin oppiaine oli matematiikka, ja äidinkieli tulkintoineen tuntui edelleen vaikealta.

Jotta yo-kirjoituksista ei olisi tullut liian helppoa, kohdalleni osuivat uudistuneet digitaaliset kokeet – ja niiden tuoma liika jännitys romuttivat mahdollisuuden kevään juhliin. Syksyllä uusi yritys toi tulosta, ja joulukuussa juhlimme tyttäreni kanssa yhdessä valkolakkia. Tästä opiskelustani tiesivät vain oma perheeni ja pari hyvää ystävää, joten suvun yllättäminen onnistui täydellisesti.

Ei oppi ojaan kaada, eikä tieto tieltä työnnä, neuvokasta syrjään sysää. Ajatus kytee jälleen, jospa seuraavaksi opiskelisin uuden kielen.