Kuukauden opiskelija: Reza Nabizada

Olen Reza Nabizada 20-vuotias mies Afganistanistanin keskisestä itäosasta Meidan Wardakin Maakunnasta. Olen asunut lapsena syntymämaassani Afganistanissa noin 10 vuotta perheeni kanssa.

Yksitoistavuotiaana muutimme sisaruksieni ja isoisäni kanssa Iraniin sodan vuoksi. Iranissa meillä ei ollut mahdollisuutta käydä koulua, koska Iranissa siirtolaisilla ei ole oikeutta opiskeluun eikä muihin sellaisiin palveluihin.

Tulin Suomeen vuonna 2015 syksyllä 17-vuotiaana. Silloin menin opiskelemaan elämäni ensimmäistä kertaa Itä-Karjalan Kansanopistoon suomen kieltä. Opiskelin suomen kieltä noin vuoden ja heti sen jälkeen pääsin kesätyöhön Hotelli Punkaharjulle saliapulaiseksi. Työskentelin siellä noin kolme kuukautta. Kun kesätyöni loppui hotellilta, menin Savonrannalle työhön. Siellä olin työssä monissa yrityksissä. Työn ohellasuoritin  peruskoulua Otavan Opiston kautta verko-opiskeluna.

Vuonna 2017 syksyllä päätin tulla opiskelemaan LVI-asentajaksi Savonlinnan Ammatti ja Aikuisopistoon. Ammattikoulussa tutustuin uusiin ihmisiin, joista muutamasta on tullut minun läheisiä ystäviä. Alussa opiskelu suomen kielellä oli vähän hankalaa, mutta ajan myötä totuin siihenkin. Ammattikoulussa olen opiskellut suomalaisten nuorten kanssa aina, ja olen itse ollut ainoa ulkomaalainen. Olemme suorittaneet yhdessä yhteiset tutkinnon osat sekä ammatilliset harjoittelut. Ammattikoulussa kaikki sujui hyvin. Opettajat, opiskelijat sekä muu henkilökunta ovat olleet minulle todella ystävällisiä ja vieraanvaraisia. Olen hyvin kiitollinen siitä.

Ammattikoulussa kuulin ystäviltä ja opettajalta kaksoistutkinnosta. Omasta mielestänini ammattikoulu ei ollut minulle riittävän haasteellinen, joten päädyin lukioon. Valitsin opinto-ohjaajan avulla aikuislukion sen takia, että se on minulle paras vaihtoehto tällä hetkellä, koska olen työharjoittelussa Savonlinnan Lämpöpumpussa enkä kerkeä käydä päivisin päivälukiota. Lisäksi aikuislukiossa on minun kaverit ja myös muut afgaanit opiskelevat täällä. Aikuislukiossa opiskelijat leikkivät vähemmän kännykän kanssa ja häiritsevät vähemmän muita opiskelijoita.

Minun mielestä parasta opiskelussa on  uusiin opiskelijoihin ja opettajiin tutustuminen, hauskanpito ja kaikkein tärkeimpänä se, että jatkuvasti oppii uusia asioita, kielitaito kehittyy sekä kouluttautuu korkeammalle.

Haluan jatkaa opiskelua yliopistossa taikka ammattikorkeakoulussa, kun saan kaksoistutkinnon valmiiksi. Opiskelu on tärkeä osa elämää. Suosittelen kaksoistutkintoa kaikille opiskelua harkitseville, jos edes vähänkin on osoittanut kiinnostusta opiskelua kohtaan aiemmissa opinnoissa. Kaksoistutkinnon suorittaminen on vähän hankalaa mutta se on mahdollista! Joudut tekemään enemmän töitä sen eteen, mutta kun valmistut, sinulla on jo kädessä kahdesta eri tutkinnosta paperi. Todistusten lisäksi sinulla on vahva teoriapohja lukiosta ja hyvät ammatilliset kokemukset ammattikoulusta jatko-opintoihin: yliopistoon taikka ammattikorkeakouluun.

Mitä muuta opiskelija kaipaa! Ei kun vaan opiskelemaan!

Reza