Kuukauden opiskelijat: Evgenii & Evgenija

Moi. Minä olen Evgenii. Olen kotoisin Venäjältä. Olen syntynyt Karjalassa, Sortavalassa. Se on pieni kaupunki Suomen rajan lähellä. Kun olin pieni poika, mä usein kuulin suomen kieltä, sillä paljon turisteja tuli Suomesta Sortavalaan. Ja minä halusin katsoa ja tutustua, mitä on rajan takana. Mitä tarkoittaa Suomi?

Se oli vuonna 1997, kesän alussa, kun minä valmistuin ensimmäiseltä luokalta koulussa. Ja noin parin päivän päästä minä ja minun vanhemmat lähdimme Suomeen – minun ensimmäiselle Suomen-matkalle. Olin hyvin iloinen, muistan vielä tämän tunteen. Sen jälkeen me kävimme tosi usein Suomessa. Ja minulla oli semmoinen unelma, että mä haluaisin jäädä tänne Suomessa. Se on ihana ja kaunis maa.

Vuonna 2007 minä muutin Suomeen. Tulin opiskelemaan Lieksaan ammattiopistoon, metallialalle. Melkein kolme vuotta mä opiskelin siellä. Mutta en käynyt koulua loppuun ja palasin Venäjälle.

Venäjällä minun piti löytää töitä ja aloittaa itsenäinen elämä. Minulla oli paljon työpaikkoja, melkein kaikki olivat kuljetusalalla.

Vuonna 2015 minä menin naimisiin Evgenijan kanssa.

Muutama vuosi se jälkeen  me päätimme, että haluasimme asua yhdessä Suomessa. Minä osasin vähän suomen kieltä, mutta vaimoni ei yhtään. Sen takia mä kokeilin uudestaan alkaa opiskella, mutta Kiteellä. Tämä suunnitelmamme onnistui, ja vuoden päästä mun vaimoni tuli Suomeen, kansanopistoon opiskelemaan suomen kieltä.

Vuonna 2020 mä löysin töitä Savonlinnassa. Se oli suuri askel meidän elämässä. Nyt me asumme Savonlinnassa yhdessä.

Tällä hetkellä minä olen töissä ja vaimoni opiskele Ammattiopistossa, Savonlinnassa. Sitten me päätimme, että jos me asumme Suomessa, pitää kehittää omaa suomen kielen tasoa. Me löysimme tietoa aikuislukion kurssista.

Ja nyt opiskelemme Savonlinnan aikuislukiossa yhdessä. Meillä on mukava porukka ja tosi hieno opettaja Heidi. Hän opettaa meille kielioppia ja kertoo Suomen kulttuurista. Hän selittää tosi hyvin kaikille, joten kaikki ymmärtävät häntä. Hänen kanssa meidän oppitunnit on  mielenkiintoisia.