Koronakevät uudisti aikuislukion etäopetuskäytänteitä

Savonmaa 29.4.2020

Koronakevät uudisti aikuislukion etäopetuskäytänteitä

Sonja ja Satu Sinnemäen mukaan etäopinnot ovat hyvää harjoittelua tulevaisuuden kannalta.

On alkamassa suomen kielen tunti. Paikalle on kokoontunut kymmenisen opiskelijaa eri puolilta Savonlinnaa. Pietarista kotoisin oleva Dmitriy Arshanskiy osallistuu tunnille Punkaharjulta, toinen pietarilainen, Angelina Sofronova, taas Kellarpellosta ja filippiiniläinen Janeth Samson keittiön pöytänsä ääreltä Heikinpohjasta.  Kun tunnin alkuun on aikaa vielä kymmenisen minuuttia, ehtii Angelina huikkaista:  ”Missä kaikki on?” Pikku hiljaa yhä useampi opiskelija kuitenkin ilmaantuu paikalle Discordiin, ja kun kello lyö viisi, opettaja kirjoittaa viestiseinälle: ”Tulkaa yleiselle puhekanavalle”. Tunti pääsee alkamaan.

Kun reilu kuukausi sitten Suomen oppilaitosten ovet sulkeutuivat, monessa oppilaitoksessa arki mullistui täysin. Oppilaat ja opiskelijat eivät saaneet tulla kouluihin, ja useimmat opettajatkin siirtyivät työskentelemään kotoaan. Savonlinnan aikuislukiolle mullistus ei ollut aivan niin suuri kuin monelle muulle koululle, sillä verkko-opetus ja kurssien suorittaminen etäopintoina on ollut jo pitkään aikuislukion arkipäivää. Aloittihan Savonlinnan aikuislukio etäopetuksen jo 20 vuotta sitten, vuonna 2000.

Kun lähiopetus muutaman päivän varoajalla siirrettiin kokonaan verkkoon, vaati se kuitenkin kokeneiltakin verkko-opettajilta paljon uuden opettelua. Erityisesti Savonlinnan aikuislukion kieltenopettajat halusivat, että opiskelijoilla olisi mahdollisuus harjoittaa suullista kielitaitoaan aivan niin kuin lähiopetuksessakin. Niinpä oli löydettävä helppo sovellus, joka mahdollistaisi online-tuntien pitämisen.

Savonlinnan aikuislukion englannin ja ruotsin lehtori Ainomaija Paakkinen kertoo, että Discord-sovellus, jonka kielten opettajat päätyivät ottamaan käyttöön, taipuu hyvin keskusteluihin. ”Discordin kautta voidaan tehdä paljon samoja asioita kuin luokassakin, mutta täytyy myöntää, että uuden ohjelman opiskelu on vienyt ylimääräistä energiaa niin opettajilta kuin opiskelijoiltakin.”

Kaikkein eniten ärsyttävät tekniset ongelmat. ”Aina pitää varustautua siihen, että jonkun yhteydet, mikit tai kuulokkeet eivät toimi”, Ainomaija muistuttaa.

Savonlinnan aikuislukiossa venäjää opettava Suvi Salmenkivi on huomannut, että etäopiskelussa tässä tilanteessa on ollut hyvätkin puolensa. ”Etäopiskelu on ollut oivallinen keino unohtaa vallitseva tilanne. Osa opiskelijoista on jopa niin uppoutunut opiskeluun, että on kysynyt tunnin lopussa, nähdäänkö seuraavalla kerralla luokassa”, Suvi hymähtää. Suvi myös kertoo, että pari- ja ryhmätyöt ovat sujuneet Discordissa näppärästi. ”Osalla opiskelijoista jopa nopeammin näin verkossa kuin perinteisesti luokkahuoneessa.”

”Etuna on, että minun ei tarvitse ajaa Punkaharjulta
Savonlinnaan asti ja tuhlata aikaa autossa istumiseen.”

Myös opiskelijat löytävät paljon hyvää etäopinnoista. Suomen kielen opiskelija Dmitriy Arshanskiy toteaa, että etäkurssia on helppo käydä. ”Etuna on, että minun ei tarvitse ajaa Punkaharjulta Savonlinnaan asti ja tuhlata aikaa autossa istumiseen.” Samaa sanoo Ekaterina Nikolskaya:  ”Kurssille on helppo liittyä kotoa heti töiden jälkeen. Pidän myös verkossa harjoituksista pienissä ryhmissä. Olen päässyt keskustelemaan suomeksi erilaisten opiskelijoiden kanssa”, Ekaterina kertoo. Myös espanjaa aikuislukiossa opiskeleva Joanna Kupisz kiittelee etäopetuksen joustavuutta. ”Oppitunnille voi osallistua myös työmatkalla, komennuksella ja lomalla”, hän iloitsee. ”Lisäksi oma työhuone on rauhallinen ympäristö opiskeluun.”

Savonlinnan lyseossa opiskelevat siskokset Satu ja Sonja Sinnemäki, jotka suorittavat aikuislukiossa espanjan ja venäjän kursseja, nostavat positiiviseksi asiaksi sen, että etäopinnoissa he oppivat paremmin itse ottamaan vastuuta opinnoistaan. ”Tämä on hyvää harjoittelua tulevaisuuden kannalta”, he toteavat.

Kaikki opiskelijat eivät kuitenkaan etäopiskelusta pidä. ”Minulla ei ole työhuonetta ja joudun opiskelemaan keittiön pöydän äärellä,  joten kesken tunnin mieheni voi tulla keittiöön tekemään voileipää ja nauraa suomen kielen taidolleni. Sen vuoksi en pysty keskittymään oppituntiin”, sanoo suomen opiskelija Angelina Sofronova.

Kaikkein eniten opiskelijat kertovat kaipaavat luokkakavereita, ja useimmat ovat sitä mieltä, että luokassa opiskelu on sittenkin paljon helpompaa kuin etäopiskelu.

”Etäopetuskokemus on tuonut paljon hyvää,
jota kannattaa jatkaa tulevaisuudessakin.”

Aikuislukiossa reaaliaineita opettava apulaisrehtori Jani Repo onkin tajunnut, että arjen hyvät asiat huomaa parhaiten silloin, kun ne puuttuvat. ”Työpaikalta on ikävä ainakin parempaa työtuolia, ruokapöydän ääressä istuminen alkaa käydä pidemmän päälle rasittavaksi, ja introverttikin huomaa ajoittain kaipaavansa työtovereiden seuraa.”

Vaikka etäopiskelu ei sovikaan kaikille ja useimmat opiskelijat kaipaavat jo takaisin lähiopetukseen, on etäopetuskokemus tuonut paljon hyvää, jota kannattaa jatkaa tulevaisuudessakin. ”Tällainen online-opetus helpottaisi erityisesti kauempana asuvien mahdollisuuksia osallistua opetukseen silloinkin, kun säännöllinen matkustaminen Savonlinnaan ei ole mahdollista”, Ainomaija Paakkinen toteaa.