Kuukauden opiskelija: Laura Kokkonen

Olen Laura Kokkonen, 24-vuotias savonlinnalainen ja tällä hetkellä työskentelen siivoojana. Peruskoulusta päästyäni opiskelin hetken Taidelukiossa, mutta opinnot jäivät silloin kesken. Sen jälkeen päädyin monen mutkan kautta hevosalalle ja 2016 valmistuin hevostenhoitajaksi Ylä-Savon ammattiopistosta.Tein hevostenhoitajan töitä Virossa ja Belgiassa, kunnes palasin takaisin Suomeen ja Savonlinnaan.

Jatkoin hevosten parissa työskentelyä, mutta tuntui, että jotain muutakin voisi tehdä. Siispä aloitin opiskelun aikuislukiossa, tavoitteenani lukio- ja ylioppilastutkinto. Opiskelu onkin ollut mukavaa vastapainoa fyysiselle työlle.

Nuorempana jotkin aineet tuntuivat vaikeilta tai eivät kiinnostaneet minua. Nyt vähän vanhempana, kun ei ole “pakko” opiskella, olen vaikeatkin asiat lopulta ymmärtänyt. Itsestä lähtevällä halulla oppia on suuri vaikutus oppimiseen.

Aikuislukion yksi hyvä puoli on se, että etenkin verkkokursseja voi suorittaa omaan tahtiin. Lähiopetusta on päivälukioon verrattuna vähemmän, joten itsenäisesti opiskellessa voi keskittyä niihin asioihin, jotka tuntuvat vaikeilta, eikä itselle jo helppoihin asioihin tarvitse käyttää niin paljoa aikaa. Aikuislukion opettajat ovat olleet myös hyvin ymmärtäväisiä, jos työkiireiden takia en ole kerennyt paneutua opiskeluun.

Minun mielestäni itseään kannattaa aina pyrkiä kehittämään eri tavoin. Aikuislukio on yksi loistava mahdollisuus siihen. Opiskelun ei tarvitse olla vain vakavaa ja tylsää suorittamista, vaan siihen voi suhtautua rentona harrastuksena, joka voi synnyttää loistavia uusia asioita elämään.