Kuukauden opiskelija: Nelli Rantakoski

Olen Nelli Rantakoski, 20-vuotias tyttö ja alun perin kotoisin länsirannikolta, Raisiosta. Tämän vuoden asuin Savonlinnassa poikaystäväni jääkiekon vuoksi. Sitä ennen asuin Helsingissä vuoden, jossa kävin Eiran aikuislukiota. Opiskelin aikuislukiossa koko yo-tutkinnon. Kirjoitin tänä keväänä kaikki neljä ainetta: äidinkielen, englannin, ruotsin ja yhteiskuntaopin. Aluksi olin suunnitellut hajauttavani kirjoituskertoja, jolloin olisin valmistunut vasta ensi syksynä. Muuttaessani Savonlinnaan viime elokuussa päätin, että aion tehdä tänä vuonna paljon töitä opiskelujeni eteen ja saavuttaa ylioppilaslakin jo ensi kesänä.

Päätin tulla aikuislukioon opiskelemaan, sillä en vielä heti peruskoulun jälkeen tiennyt täysin, mitä haluaisin tehdä tulevaisuudessa. Kokeilin eri aloja aina liikunta-alasta hiusalan koulutukseen, jotka eivät kuitenkaan sopineet minulle.

Eniten haastetta opiskelussa oli itsenäisessä työskentelyssä, sillä tänä vuonna lähes puolet opinnoistani olivat verkkokursseja. Verkkokurssien työstäminen vaatii opiskelijalta paljon, mutta uskoin alusta asti itseeni, joten pystyin siihen ja nyt olenkin suunnittelemassa jo yo-juhliani tälle kesälle. Pitkä ja rankka vuosi palkitaan viimein! Voin myös todeta, että tämä kaikki oli sen arvoista, sillä nyt olen saavuttanut tämän hetkisen elämäni suurimman etapin. Lukio-opintojen jälkeen aion opiskella mahdollisesti liiketaloutta.

Opiskelua harkitseville haluan sanoa, ettei ikinä ole liian myöhäistä aloittaa opiskelua. Vain kokeilemalla voi tietää, mitä juuri itse haluaa tehdä. Ei kannata väkisin opiskella jotain sellaista, joka ei kiinnosta sinua täysin, vaan kuuntele rohkeasti omaa sydäntäsi ja etsi itsellesi juuri se oikea valinta. Lisäksi haluan korostaa, että henkilökohtaiset tavoitteet ovat loistavia motivaation lähteitä ja ne toimivat myös avaimena menestykseen. Uskon, että kovalla työllä, uskomalla itseensä ja läheisten tuella voi saavuttaa elämässä ihan mitä tahansa.