Kuukauden opiskelija: Soroosh Karimi

Terve!
Olen Soroosh Karimi Afganistanista. Olin 15-vuotias, kun tulin Suomeen  vuonna 2015. Aluksi asuin puolitoista vuotta Punkaharjulla ja siellä opiskelin suomen kieltä. Tammikuussa vuonna 2017 aloitin peruskoulun Talvisalon koulussa ja viime syksynä aloitin peruskoulun Kristillisellä opistolla. Sain peruskoulun valmiiksi viime tammikuussa.

Kun peruskoulu oli suoritettu, aloitin opiskelun Savonlinnan aikuislukiossa. Aikuislukiossa opiskelen sekä lukiota että Luvaa (=lukioon valmentavaa opetusta). Aikuislukiossa opinnoissani ensi sijaisena tavoitteenani on, että kehitän suomen kielen taitoa ja suoritan mahdollisimman paljon lukiokursseja sekä saan tietoa siitä, millaista opiskelu lukiossa on. Opiskelussa parasta on se, että opiskelu on monipuolista, eli opinnoissa kiinnitetään huomioita sekä suomen kieleen että muihin aineisiin, kuten matikkaan, englantiin, kemiaan… Joskus opiskelu on kuitenkin aika raskasta.

Luvan jälkeen haluan jatkaa opiskelua päivälukiossa,  ja on hyvä, että minulla on tämän Luva-vuoden jälkeen hyvät eväät mukaan päivälukioon. Minun on sanottava opiskelijoille, jotka suunnittelevat Luvan suorittamista,  että Luva-opnnoissa on hyvä madollisuus  korottaa peruskoulun arvosanoja, ja jos olet maahanmuuttaja, voit samalla kehittää suomen kielen taitoasi.