Kuukauden opiskelija: Sanni Leppänen

Moikka, olen Sanni 18 vuotta täältä Savonlinnasta. Opiskelin aiemmin 2 vuotta liiketalouden perustutkintoa Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistossa, josta sitten keväällä 2017 valmistuin merkonomiksi. Minulla oli suunnitelmissa peruskoulun jälkeen mennä lukioon, mutta hetken sitä mietittyäni tulin siihen tulokseen, ettei tietotaitoni riittäisi siihen ja halusin kuitenkin itselleni ammatin valmistumisen jälkee, joten päädyin ammattikouluun.

Valmistuttuani ammattikoulusta mietin kauan, mitä haluaisin opiskella ja mihin suuntaan lähteä. Mielipiteeni asioista muuttui paljon, mutta lukio oli koko ajan jossain siellä mielen syövereisssä kummittelemassa.  Lopulta sitten päätin hakea lukioon, koska alkuperäisessä suunnitelmassani oli se, että halusin kirjoittaa ylioppilaaksi, mutta opiskelujeni edetessä päätin kuitenkin, että haluan vain opiskella aineita, jotka kiinnostavat kirjoittamatta niitä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Aikuislukiossa onkin juuri se parasta, että voit itse päättää, miten opiskelet ja että voit tehdä opintoja lähi- sekä etäopiskeluna.

Aineita, jotka valitsin jatko-opintojani ajatellen opiskeltavaksi, ovat historia, yhteiskuntaoppi, englanti, äidinkieli ja ruotsi. Unelmanani olisi tällä hetkellä nimittäin joskus päästä yliopistoon lukemaan oikeustieteellistä, mikä on aika kunnianhimoinen tavoite, mutta eiköhän siellä joskus vielä olla – riittävällä opiskelulla.

Opiskelu täällä akuislukiossa on ollut mukavaa ja mielenkiintoista. Opettajat ovat kaikki olleet mahtavia ja auttavaisia. Vaikka olenkin opiskellut täällä vasta noin 4 kuukautta, olen oppinut paljon itsestäni ja siitä, millainen olen opiskelijana, ja tietysti myös aineista, joita olen opiskellut. Voin hyvällä omalla tunnolla kannustaa muitakin, jotka edes vähän harkitsevat lukioon tulemista, että hae vaan, et menetä siinä mitään, koska oppimisestahan ei koskaan ole haittaa!